Materialul antiderapant aruncat pe drumuri conţine de cele mai multe clorură de sodiu, în stare granulară sau soluţie şi nisip, la care se poate adăuga clorura de calciu. Dacă în Occident este folosită clorura de calciu care nu afectează maşinile şi scade foarte mult temperatura de îngheţ a apei, în Maramureş, de cele mai multe ori se foloseşte amestecul de sare şi nisip, care este mult mai ieftin.
sarea
Sarea din materialul antiderapant aruncat pe şosele afectează maşinile şi strică drumurile din Maramureş „Pe drumuri se aruncă un amestec care poate să conţină sare, respectiv clorură de sodiu, clorură de calciu şi nisip. Clorura de sodiu coboară temperatura de îngheţ a apei până la -5 sau -7 grade, iar clorura de calciu coboară temperatura de îngheţ a apei mai mult, depinde de concentraţie, poate ajunge la -35 de grade, de exemplu. Clorura de calciu este mai nouă în România cel puţin, dar în Occident este folosită de foarte multă vreme. La noi este folosită în amestec cu sarea de bucătărie, deoarece clorura de calciu este foarte scumpă. Dacă este mai albicios pe şosea, înseamnă că s-a dat cu clorură de calciu. Ea se dă şi preventiv, înainte de a ninge şi de a da gerul, pentru că rămâne pe şosea şi când începe să ningă nu se face polei”, a declarat Silviu Moisa, inginer chimist.

Sarea corodează tabla maşinii

Sarea de pe drumuri afectează maşinile şi chiar şoselele, datorită acţiunii sale corozive. În special maşinile mai vechi, mai prost izolate, pot fi afectate din cauza materialului antiderapant de pe şosele. „Sarea afectează tabla, metalul, pentru că este corozivă. În cazul maşinilor bine izolate, cum sunt cele mai noi, nu are ce să afecteze sarea. Dacă vorbim de maşini mai vechi atunci da, se pot uza şi din cauza asta, pentru că afectează tabla. Sarea roade şi asfaltul, dar este stratul de uzură mai dur care ar trebui să protejeze. De aceea primăvara apar gropile, pentru că sarea distruge asfaltul. Dar şi gerul este de vină, pentru că în crăpătura din asfalt intră apă, îngheaţă la ger şi aşa crapă asfaltul”, a explicat Silviu Moisa.

Sarea, aruncată în mormane pe trotuare

Dacă şoferii nu sunt afectaţi în aşa mare măsură de sarea de pe şosele, pietonii au în schimb mari bătăi de cap. „Problema este că la noi se aruncă sarea de bucătărie în mormane pe trotuar. Nu este aruncată uniform. Atunci, dacă calci în sarea asta, poţi să-ţi faci praf încălţămintea. Ar fi bună şi o sare un pic mai fină, asta e prea dură. Aşa de dură este bună pentru drumuri, nu pentru trotuare”, a explicat inginerul chimist.

Animalele de companie nu pot merge pe trotuarele pline de sare nu au material antiderapant, pentru a-şi proteja patrupezii. „De când au aruncat cu sare încerc să evit totuarele mari şi aleg rute ocolitoare sau merg prin zăpadă. Căţeluşa mea a călcat de câteva ori în sare şi am văzut că o jenează şi de atunci evit cât pot şi, când mergem în casă, o spăl bine pe lăbuţe să nu-i rămână sare. Şi alţi stăpâni de căţei cu care m-am mai întâlnit au aceeaşi problemă. Unii îi mai iau în braţe, fiecare se descurcă cum poate”, a declarat Mădălina G., din Baia Mare.

Clorura de calciu nu atacă asfaltul

Pe şoselele din Maramureş, sarea e nelipsită în sezonul rece. Sarea, simplă, este utilizată cu precădere în localităţi. Dar şi pe unele sectoare de drum naţional. „Noi folosim sare strict, adică fără nisip. Iar asta deoarece la licitaţia pentru achiziţie, de a aduce nisip în districte, în Baia Mare, Cerneşti, Sighet, Borşa, nu s-a prezentat nimeni. În mod normal, avem nevoie de nisip. E foarte bun pe timp de ploaie îngheţată, chiciură sau polei. Folosim doar sare pe unele sectoare de drum. Iar pe altele, noi folosim clorură de calciu, în concentraţie de 20%. De obicei sarea o folosim la -2 grade şi clorura de calciu, atunci când temperatura scade afară sub -7, -9 grade. Clorura de calciu se prepară cu apă. Avem pe stoc aproximativ 22 tone de clorură de calciu solidă. O turnăm în bazine cu apă, se amestecă, se agită. Rezultă, astfel, 4.000 litri de clorură de calciu. Această clorură se foloseşte şi cu caracter preventiv. Clorura de calciu este folosită în districtul Baia Mare, pe sectoarele spre Seini, spre Dej şi Târgu Lăpuş. Soluţia este neutră, nu atacă asfaltul aşa cum o face sarea”, a arătat Mateas Loghin, şeful Secţiei Drumuri Naţionale Maramureş.

Doar sare şi nisip pe drumurile judeţene

Pe drumurile judeţene din Maramureş nu se foloseşte clorura de calciu. „E foarte scumpă, de vreo zece ori poate mai scumpă. Ştiu că nu e la fel de corozivă precum sarea şi că generează căldură, dar costurile sunt foarte mari. Noi folosim doar nisip şi sare pe drumurile pe care le deszăpezim noi. Nu ştiu dacă nu cumva folosesc clorura de calciu alte judeţe, mai bogate”, a arătat Tiberiu Tulics, inginer-şef al societăţii Drumuri şi Poduri Maramureş.

Sursa: sighet247.ro


2%

din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și sprijinirea directă a Asociației pentru Antreprenoriat Comunitar, nu către stat. Ajută-ne să luptăm în continuare pentru cele ce-ți sunt dragi: Dezvoltarea Personală, Comunitară și Socială.

Descarcă formularul și depune-l la agenția ANAF de care aparții până pe 31 iulie.

Reparații la terase

HIDROIZOLATII DEFINITIVE

https://terase.afacereamea.ro/

Pentru terasele de bloc sau de birouri acoperite cu membrane bituminoase cele mai potrivite produse de reparatii sunt IMPERMIX PU. Aveti garantii adevarate de 10-35 de ani. Practic sunt inerte la influentele de mediu iar durata lor de viata este nelimitata.

Programati-va acum interventia pe terase ca sa nu fie prea tarziu.

Studii Geo-Tehnice

Realizam Studii Geo-Tehnice in Conditii Foarte Avantajoase

Cele mai bune preturi din piata. Sunati acum: 0769 057 340

Fundaţii, Subsoluri / Demisoluri, Camere Tehnice, Beciuri / Pivniţe / Crame

HIDROIZOLATII DEFINITIVE

Soluţii garantate performante de hidroizolaţii şi termoizolaţii nu doar produse.

Impermeabilizari 100% de betoane, sape si tencuieli. Garantii de 10-60 de ani. Pardoseli. Solutii anti-condens, anti-mucegai, anti-igrasie.