Românii, prinși în capcana tehnologiei. 91,5% petrec, zilnic, aproximativ 2 ore și jumătate cu ochii lipiți de ecranul televizorului sau al computerului în afara programului de muncă

Românii petrec, în medie, circa 2 ore și jumătate pe zi uitându-se la televizor sau pe calculator în afara orelor de muncă, potrivit unui sondaj Eurostat.

La sondajul efectuat între 2008 și 2015 au participat respondenți cu vârsta între 20 și 74 de ani din 15 țări europene, inclusiv Norvegia, Serbia și Turcia.

În România, 91,5% dintre respondenți au declarat că petrec, zilnic, aproximativ 2 ore și jumătate cu ochii lipiți de ecranul televizorului sau al computerului în afara programului de muncă.

Grecii stau cel mai mult în fața ecranului, peste 95% dintre respondenți declarând că petrec mai mult de 3 ore urmărind programe TV, jucându-se pe computer sau navigând pe internet, fiind urmați de belgieni și de finlandezi, cu un timp mediu petrecut în fața ecranului de circa 3 ore, respectiv 2 ore și 50 de minute.

La polul opus, italienii (1 oră și 56 minute) și austriecii (2 ore și 19 minute) stau cel mai puțin în fața unui ecran în afara orelor de muncă.

Planul ULUITOR a lui Mark Zuckerberg! Cum vrea fondatorul Facebook să ucidă smartphone-ul și televizorul

Compania Facebook a investit până în prezent miliarde de dolari în tehnologia care presupune inserarea imaginilor virtuale în lumea reală. Primul pas către acest lucru a fost achizitionarea firmei Oculus, în 2014, iar Zuckerberg, fondatorul Facebook, a descoperit oportunitatea de a schimba radical felul în care interacționăm cu lumea digitală, potrivit ziare.com.

Facebook vrea să utilizeze realitatea augmentată pentru a afișa lucruri precum meniul atunci cand te afli la un restaurant, abur virtual deasupra unei cești cu cafea sau opere de artă 3D care se revarsă precum o cascadă de pe un perete gol.

Planul să este să elimine orice dispozitiv cu ecran, de la smartphone-uri la televizoare.

De ce să cumperi un televizor, când poți să ai în sufragerie un ecran virtual mult mai mare, argumentează Zuckerberg.

„Nu avem nevoie de un televizor propriu-zis. Putem cumpăra o aplicație TV de 1 dolar. Este uimitor când te gândești cât de multe dintre lucurile pe care le deținem nu trebuie să aibă o formă fizică”, a declarat miliardarul.

Pentru a ne bucura de această realitate, va trebui să avem o pereche de ochelari pentru care pot fi unii comozi, cu aspect standard, ca cei prezentati de șeful Facebook la F8, pentru a afișa conținut digital pe orice suprafață. Sau putem folosi chiar lentile de contact.

STUDIU. Știi ce pierzi când ești online pe Facebook? Doar 2 ore petrecute zilnic pe rețelele de socializare dublează riscul ca tinerii să se simtă izolați social

Tinerii care utilizează social-media mai mult de două ore pe zi își dublează riscul de a se simți izolați social, arată un studiu recent, publicat de Facultatea de Științe Medicale din Universitatea Pittsburgh.

Facebook

Aceste descoperiri l-au determinat pe autorul principal al studiului, prof. dr. Brian A. Primack, director al Centrului Pitt pentru Cercetare în Media, Tehnologie și Sănătate, să tragă un semnal de alarmă cu privire la efectele abuzului de social-media în rândul tinerilor.

„Aceasta este o problemă importantă, care trebuie studiată, pentru că problemele de sănătate mintală și izolarea socială sunt la nivel epidemic în rândul tinerilor”, spune Brian A. Primack, într-un comunicat de presă emis de universitate.

Rezultatele studiului sugerează că utilizarea de social-media nu reprezintă un panaceu ce ajută la reducerea sentimentului de izolare socială, atunci când persoana respectivă nu are un sentiment de apartenență socială, un angajament adevărat cu ceilalți și relații împlinite. Iar, în trecut, izolarea socială a fost independent asociată cu un risc crescut de mortalitate.

Ȋn 2014, Primack și echipa sa au examinat, prin metoda chestionarelor, 1.787 de americani cu vârste cuprinse între 19 și 32 ani. Anchetele au căutat să determine frecvența cu care acești tineri au intrat pe 11 dintre cele mai populare rețelele sociale, dar și cât de mult timp au petrecut ei acolo.

Ȋn topul platformelor social-media de la acel moment erau Facebook, YouTube, Twitter, Google Plus, Instagram, Snapchat, Reddit, Tumblr, Pinterest, Vine și LinkedIn.

Datele au fost apoi conectate într-un sistem special de măsurare a informațiilor (PROMIS), un instrument ce evaluează sănătatea socială și mentală a persoanelor de toate vârstele, măsurând percepția izolării sociale a participanților.

Cei care petrecuseră mai mult de două ore pe zi pe rețelele de social-media erau de două ori mai susceptibili de a prezenta semne de izolare socială decât participanții care nu au stat mai mult de 30 de minute pe site-uri. În mod similar, tinerii care au vizitat site-urile de cel puțin 58 de ori într-o săptămână aveau de trei ori mai mult senzația de izolare socială decât cei care se conectaseră social-media de doar nouă ori într-o săptămână. Acesta este adevărul, chiar dacă studiul a luat în calcul și factorii demografici sau alți factori de control.

„Noi suntem, în mod inerent, creaturi sociale, dar viața modernă tinde să ne compartimenteze, în loc să ne aducă împreună”, spune Primack. „Deși poate părea că social-media oferă o serie de oportunități pentru a umple acel gol social, cred că acest studiu sugerează că ea ar putea să nu fie soluția la care oamenii au sperat.”

Primack și echipa sa consideră că social-media poate consuma o persoană atât de mult, încât ei nu-i mai rămâne timp să se bucure personal de socializarea din lumea reală. Mai mult, cantitatea de timp petrecută pentru a vedea viețile altora ar putea aprinde scânteia unor sentimente de gelozie sau de excludere.

Poate că un utilizator ar putea vedea o petrecere la care el nu a fost invitat; sau pur și simplu vizualizarea fotografiilor unei persoane dintr-o vacanță cu familia sau de alte evenimente personale l-ar putea face să creadă că prietenul se bucură de o viață mai fericită și mai împlinită decât a lui.

„Oamenii interacționează unii cu alții în social-media în multe moduri diferite. Într-un studiu bazat pe o populație mare, precum cel de față, am raportat tendințele generale, ce pot sau nu să fie valabile pentru fiecare individ Nu mă îndoiesc că unii oameni, care folosesc anumite platforme în moduri specifice, pot găsi confort și contacte sociale prin intermediul social-media. Cu toate acestea, rezultatele acestui studiu ne reamintesc, pur și simplu, că, pe ansamblu, utilizarea social-media tinde să fie asociată cu creșterea, și nu cu diminuarea izolării sociale”, spune el.

Dr. Elizabeth Miller, profesor de Pediatrie la Universitatea Pittsburgh și șef al Diviziei de medicină pentru adolescenți și tineri din Spitalul pentru Copii din Pittsburgh, crede că este posibil și ca sentimentul de izolare să preceadă utilizarea rețelelor de social-media și că asta i-ar putea determină pe tineri să se îndrepte spre site-uri, în primul rând.

„Sau ar putea fi faptul că utilizarea crescută de social-media i-a condus, într-un fel, la sentimentul de izolare de lumea reală. De asemenea, ar putea fi o combinație între cele două”, spune ea. „Dar, chiar dacă izolarea socială a existat, ea nu a fost atenuată prin petrecerea timpului online, nici măcar în așa-zisele situații sociale.”

Considerând că sentimentul de izolare socială a atins un nivel epidemic, cei doi profesori de la Universitatea Pittsburgh îi încurajează pe medici să le ceară informații pacienților lor despre timpul petrecut în online și să-i sfătuiască să limiteze acest obicei, dacă observă simptome de izolare socială.

Studiul a fost publicat, la începutul acestei luni, în „American Journal of Preventive Medicine”.

MOARTEA internetului pe desktop se apropie. Previziunile CISCO pentru viitorul tehnologiei mobile. Cum va arăta România

Traficul de date pe dispozitive mobile va creşte, la nivel mondial, de şapte ori până în anul 2021, iar numărul utilizatorilor de telefoane mobile va ajunge la 5,5 miliarde, mai mare decât al celor de conturi bancare, potrivit celui de-al 11-lea raport anual Cisco VNI (Visual Networking Inde Global Mobile Data Traffic Forecast), pentru perioada 2016 – 2021, publicat luni, 27 Februarie 2017. Ceea ce îi face pe mulți să creadă că moartea Internetului pe desktop este aproape.

moartea Internetului

Raportul de specialitate relevă, totodată, că în următorii patru ani numărul abonaţilor la utilităţi, precum apă curentă, va ajunge la 5,3 miliarde, în timp ce utilizatorii de telefonie fixă vor însuma 2,9 miliarde de persoane. Numărul utilizatorilor de conturi bancare va tinde către 5,4 miliarde, până în 2021.

Conform Cisco, în perioada următorilor patru ani, traficul mobil de date va reprezenta 20% din traficul IP total, în creştere faţă de 8% din traficul IP total, în 2016. În acelaşi context, vitezele de conexiune în reţeaua mobilă vor creşte de trei ori, de la 6,8 Mbps în 2016, la 20,4 Mbps până în 2021, iar tehnologia 4G va susţine 58% din totalul conexiunilor mobile (de la 26% raportat în 2016) şi va reprezenta 79% din traficul total de date mobile.

De asemenea, numărul total de smartphone-uri, inclusiv phablete, va fi de peste 50% din numărul de dispozitive şi conexiuni la nivel mondial, respectiv de 6,2 miliarde, până în 2021, de la 3,6 miliarde în 2016.

În plus, conexiunile 5G vor genera de 4,7 ori mai mult trafic decât o conexiune medie 4G şi de 10,7 ori mai mult trafic decât o conexiune medie 3G.

Experţii în domeniu anticipează că, până în 2021, traficul global de date pe dispozitive mobile va ajunge la 49 exabytes pe lună sau 587 exabytes anual, în timp ce conţinutul video pe mobil va creşte de 8,7 ori şi va reprezenta 78% din traficul mobil total. Pe de altă parte, conţinutul video live pe mobil va cunoaşte un salt de 39 de ori, în perioada 2016 – 2021, echivalentul a 5% din traficul total de conţinut video pe mobil, până în 2021.

Şi în ceea ce priveşte aplicaţii de realitate virtuală (VR), lucrurile de anunţă importante, Astfel, până în 2021, numărul de căşti VR este estimat să crească de la 18 milioane în 2016, până la aproximativ 100 de milioane.

Cisco estimează, de asemenea, că numărul de dispozitive portabile va ajunge la nivel global la 929 de milioane, în creştere de aproape trei ori, de la 325 de milioane în 2016.

„În 2016, 60% din traficul total de date mobile a fost descărcat; până în 2021, 63% din traficul total de date mobile va fi descărcat. În 2016, traficul lunar transferat (10,7 EB) a depăşit traficul lunar mobil/celular (7,2 EB). La nivel global, numărul de hotspoturi publice Wi-Fi (inclusiv cele de acasă) va creşte de şase ori din 2016 (94 milioane) până în 2021 (541,6 milioane). Traficul Wi-Fi, atât de pe dispozitive mobile, cât şi de pe dispozitive exclusiv Wi-Fi, vor reprezenta aproape jumătate (49%) din traficul total IP până în 2020, faţă de 42% în 2015”, se notează în raportul de specialitate.

Până în 2021, cea mai mare creştere a traficului de date mobile, la nivel regional, este estimată în Orientul Mijlociu şi Africa (de 12 ori raportat la anul 2016), urmată de Asia-Pacific (un plus de 7 ori), Europa Centrală şi de Est, Europa de Vest şi America Latină (de 6 ori mai mare) şi în America de Nord (de 5 ori).

Referitor la creşterea traficului pe internet în Europa Centrală şi de Est (inclusiv Polonia şi Rusia), datele Cisco arată că, în perioada 2016 – 2021, acesta va creşte de 6 ori

În plus, anul trecut, 81% din populaţia regiunii a utilizat telefonia mobilă, urmând ca, în 2021, acest procentaj să ajungă la 83%. Conţinutul video pe mobil va reprezenta 79% din traficul de date mobile la nivel regional în 2021, comparativ cu 60%, în 2016. La toate aceste cifre, smartphone-urile vor contribui la 85% din totalul traficului mobil, faţă de 77%, anul trecut.

Tot în regiunea Europei Centrale şi de Est, traficul 4G va creşte de 11 ori, în perioada 2016 – 2021, şi va reprezenta 87% din traficul mobil total din ECE în 2021, comparativ cu 46,5% în 2016. Aplicaţiile cloud vor reprezenta 92% din traficul de date mobile în 2021, comparativ cu 85% la sfârşitul anului 2016. În plus, traficul M2M va creşte de 16 ori, iar numărul dispozitivelor portabile va ajunge la 55,6 milioane, dintre care 4,2 milioane vor avea conexiuni celulare integrate (cu o rată anuală compusă de creştere de 26%, respectiv 54%).

Raportul “Cisco VNI Global Mobile Data Traffic Forecast (2016 – 2021)” se bazează pe estimările unor analişti independenţi şi pe informaţii provenite din studierea traficului de date mobile. În urma studierii acestor informaţii, s-au construit estimările proprii ale Cisco privind adoptarea aplicaţiilor mobile, duratei de utilizare şi vitezei de transmisie a datelor.

Estimările Cisco iau în considerare şi alţi factori importanţi, cum ar fi viteza de bandă largă mobilă şi capacitatea de procesare a dispozitivelor.

Fondatorul Source Institute: „Țineți-i pe cei dragi DEPARTE de facebook”. O pledoarie care ne dă fiori

Salim Verani este un antreprenor, educator și scriitor. Este fondatorul Source Institute, care dezvoltă educația peer-to-peer, metode care ajută oamenii să învețe ceea ce este relevant în contexte foarte schimbătoare. Printre programele Source Institute se numără: Leancamp, Village Accelerator, The Africa Prize and The Sources etc.

departe de Facebook

Verani a creat programe educaționale startup pentru organizații de top ale lumii, pentru Academia Regală de Inginerie din Marea Britanie și pentru 3 universități aflate în top 10 mondial.

Țineți-i pe cei dragi departe de facebook

Am scris pentru prietenii și familia mea, pentru a explica de ce a devenit politica de confidențialitate Facebook într-adevăr dăunătoare. Poate vă va ajuta și pe voi. La sfârșit veți putea găsi și referințe externe.

,,Da… voiam să te întreb de ce renunți la Facebook” – este întrebarea vinovată pe care am tot auzit-o zilele astea. Ca și cum noi știm că Facebook-ul este rău, dar de fapt nu prea am vrea să știm acest lucru.

Am fost un susținător înrăit al Facebook-ului – unul dintre primii utilizatori din grupul meu social, care a susținut ce metodă bună era pentru a ține legătura în 2006. Am corupt-o pe mama și pe frații mei, apoi pe încă vreo 20 de oameni. Ba chiar am predat despre introducerea pe piață a Facebook-ului într-unul din cele mai mari proiecte educaționale tehnologice din Marea Britanie, Digital Business Academy. Sunt tehnician și comerciant – și pot vedea implicațiile – iar până acum nu m-au îngrijorat. Nu prea le-am acordat atenție oamenilor ezitanți în privința problemelor de confidențialitate.

Doar verificam…

În timpul concediului, m-am gândit să-mi rezerv câteva minute pentru a verifica noua schimbare în politica de confidențialitate cu o atitudine precaută. În privința informațiilor noastre financiare și referitoare la locație, au existat niște posibilități îngrijorătoare. Se pare că suspiciunile mele deja s-au adeverit acum 2 ani! Acele câteva minute s-au transformat în câteva zile de cercetare. Am respins multe pretenții care ar putea fi considerate plauzibile din punct de vedere tehnic, care necesită puțină investigare, precum permisiunile excesive ale aplicațiilor Android. Dar au mai rămas încă multe, și am considerat că tehnicile pe care le cunosc ar fi practica standard în ceea ce privește piața de date.

Această recentă schimbare de confidențialitate de pe 30 ianuarie mă sperie.

Facebook a fost întotdeauna mult mai rău decât toate celelalte companii tehnologice ce dețin înregistrări de confidențialitate dubioase, dar acum a intrat în ligă. A scăpa de Facebook nu este necesar numai pentru a te proteja pe tine însuți, dar și pentru a-ți proteja prietenii și familia. Ar putea fi un punct fără întoarcere – dar nu este prea târziu pentru a prelua controlul.

O scurtă listă de practici Facebook

Nu este vorba doar despre ceea ce Facebook spune că va lua și va face cu informațiile tale, ci e vorba despre ceea ce nu spune, dar face oricum, din cauza acelor portițe pe care și le creează când vine vorba de „Termeni și condiții” și pur și simplu nu se ține de cuvânt. Nici nu mai este nevoie să apăsăm pe „Sunt de acord”. Politica de confidențialitate se schimbă numai, iar tu rămâi în continuare pe Facebook, deci o accepți. Ups!

Facebook nu îți păstrează datele în siguranță, și nici anonime, oricât ai încerca să-ți limitezi setările de confidențialitate. E o capcană. Există numeroase încălcări ale confidențialității: trimite acordul tău față de anumite produse către agenți publicitari sau politicieni, urmărește tot ceea ce citești pe internet, folosește informațiile prietenilor tăi pentru a afla lucruri personale despre tine – iar aceste lucruri nu au buton de oprire.

Facebook oferă datele tale și „terților” ori de câte ori folosești aplicații, și pretind că tu ești cel care acționează. Astfel, îi permiți Facebook-ului să-și încalce politica de confidențialitate atât în privința ta, cât și a prietenilor tăi. E ca atunci când fratele meu mă punea să mă bat singur și mă întreba „De ce faci asta?”, apoi îi spunea mamei că nu e vina lui.

Pe măsură ce m-am adâncit în miezul problemei, am descoperit cum ne spionează Facebook – ceea ce am și verificat de două ori folosind articole din surse de știri de renume și din studii academice care au fost cercetate amănunțit. Puse laolaltă, pare o nebunie!

  • Dețin și continuă să creeze acorduri false asupra produselor, pe care le trimit prietenilor din partea ta – dar tu nu vei afla asta niciodată.
  • Oriunde vezi butonul „like” pe o pagină web, Facebook vede ceea ce citești. Caută cuvintele cheie de pe pagină și ți le asociază. Știe cât timp petreci pe diverse site-uri și pe ce subiecte.
  • Îți citesc mesajele private și conținutul link-urilor pe care le trimiți în privat.
  • Au introdus proprietăți care îți pornesc microfonul de la telefon – luând în considerare schimbarea setărilor de confidențialitate privind înregistrările, se prea poate ca supravegherea audio să aibă loc fără ca noi să știm.
  • Îți pot accesa fotografiile, și prin recunoașterea feței îți vor găsi locația, chiar dacă fotografiile nu sunt pe Facebook (pozele făcute cu telefonul mobil conțin dată, oră și informații GPS).
  • Folosesc campanii înșelătoare pentru a-ți determina prietenii să dezvăluie informații pe care le doreau private.
  • Folosesc informațiile pe care le au despre tine, din like-urile tale, din ceea ce citești, ceea ce tastezi dar nu postezi, pentru a crea o imagine cât mai exactă despre cine ești – chiar dacă pretinzi că vrei să rămână un secret. Există tehnici statistice, care se folosesc pe piață de secole, și care presupun corelarea între comportament și însușiri. Chiar dacă nu ai postat niciodată nimic, ei îți pot ghici vârsta, sexul, orientarea sexuală și viziunea politică. Atunci când postezi, află încă și mai multe. Apoi fac aceste informații publice băncilor, societăților de asigurări, statului, și desigur, agenților publicitari.

„Nu am nimic de ascuns”

Mulți oameni nu sunt îngrijorați, pentru că simt că nu au nimic de ascuns. De ce să le pese lor de unul ca mine, mic și neînsemnat? De ce să îmi fac griji din moment ce nu fac nimic greșit?

Una dintre cele mai evidente probleme are legătură cu societățile de asigurări. Informațiile pe care le au despre tine îți pot prezice viitorul. Faimoasa poveste a adolescentei însărcinate, care a fost expusă de către magazinul Target, după ce i-a citit lista de cumpărături – genți de mână mai mari, pastile pentru dureri de cap, țesături – și i-a trimis o felicitare cu mesaj pentru publicitate, dar care a ajuns pe mâna tatălui neștiutor. Ups.

Același lucru ți se întâmplă și ție, informația poate fi dezvăluită oricărei societăți și nu poți controla acest lucru.

Din „Termeni și condiții” (și nu politica de confidențialitate – ai observat?):

„Ne dai permisiunea de a-ți utiliza numele, fotografia de profil, conținutul și informațiile referitoare la conținutul comercial, sponsorizat sau asemănător (cum ar fi marca pe care o preferi), pe care ți-l oferim sau îmbunătățim.”

Mai apoi: „Informații înseamnă fapte și date despre tine, inclusiv acțiunile utilizatorilor și neutilizatorilor care interacționează cu Facebook-ul.”

Deci se referă la toate informațiile pe care le colecționează despre tine fără să-ți spună. Tot ce citești online, tot ce postează alții despre tine, toate tranzacțiile tale financiare private.

Iar datele tale se completează cu cele ale prietenilor tăi pentru a face imaginea și mai clară. Nu e vorba numai despre tine și datele tale, ci și ce se întâmplă când sunt toate puse laolaltă.

Nu se pune problema că avem ceva de ascuns, ci că trebuie să păstrăm un important drept al libertății – dreptul la confidențialitate, dreptul de a avea o părere despre modul în care este folosită informația despre noi înșine. Renunțăm la toate aceste drepturi pentru totdeauna prin faptul că folosim Facebook-ul.

Dacă ai fost vreodată de acord cu ceva ilegal într-o conversație privată pe Facebook sau ți-ai exprimat sprijinul pentru o cauză politică, acest lucru va putea fi folosit împotriva ta în viitor, mai ales de către statul unei alte țări. S-ar putea să fii arestat pentru că te afli într-un loc nepotrivit la momentul nepotrivit, sau ai putea fi oprit la aeroport într-o zi, fiind nevoit să faci pușcărie pentru ceva considerat ilegal, ceva ce ai recunoscut că ai făcut cu cinci ani în urmă. În New York, o echipă SWAT a spart casa unui comedian pentru o glumă pe care acesta a postat-o. Forțele legii se mai înșeală, iar tu le oferi mai multă putere și mai multe ocazii să se înșele. Le încarci pistolul, ți-l pui la tâmplă și-l oferi oricui e dispus să-ți cumpere datele personale.

Nu este nevoie să vorbim ipotetic despre supravegherea statului. Unul dintre primii investitori în Facebook pe nume Greylock este în legătură directă cu o firmă de investiție în CIA numită In-Q-Tel. Potrivit paginii lor web „identifică tehnologiile de ultimă oră pentru a ajuta CIA și Serviciul de Informații SUA în misiuni”. Și în caz că nu ați auzit – s-a descoperit că datele de pe Facebook sunt trimise direct programului de supraveghere PRISM.

Broker-ii de date comerciale

După cum urmează să vă explic, cele mai multe informații reușesc să iasă la iveală oricum. Nici nu este nevoie de programe ANS datorită societăților care se ocupă cu piața de date, căci acestea te scot din anonimat și îți scot datele la vânzare din nou și din nou. Acest lucru este realizat sistematic și automat. Există și o industrie. Există piețe de desfacere unde se cumpără și se vând datele consumatorilor, inițial create de agenții de credit și societăți de corespondență directă, apoi dezvoltate de industria de navigatori, atunci când Internet Explorer era în vogă, iar acum au mai multe informații ca niciodată. Un exemplu recent este RapLeaf, care a colecționat și a dezvăluit informații de indentificare personală, inclusiv ID-uri de Facebook și MySpace. Au încetat în urma unor controverse grave, dar răul era deja făcut, și mai erau și alte societăți care au scăpat de presă și au continuat să practice același lucru. Nu este vorba despre anunțurile pe care ți le direcționează agenții, ci despre datele tale, pe care le cumpără și mai apoi încearcă să le vândă.

Unde ai putea călători în viitor? Ai încredere să-ți lași datele personale în baza sistemului lor de aplicare a legii? Ei ți le cumpără.

Update 2017: Facebook a anunțat că se aliază cu patru dintre cei mai mari brokeri de date corporative din lume.

Interceptarea convorbirilor tale

Nu ai nevoie de o teorie a conspirației pentru a fi îngrijorat. Mark Zuckerberg însuși și-a dezvăluit intențiile în mod public:

•Să fie intermediar în comunicarea personală.

De aceea au creat Messenger și au cumpărat WhatsApp, dar să nu uităm că au mai încercat și altele. Când au creat email-ul Facebook, au profitat de utilizatorii care își sincronizau contactele. Au făcut în așa fel încât adresa @facebook.com să fie implicită. De ce? Pentru ca prietenii tăi să îți trimită email-uri pe adresa @facebook.com în locul adresei obișnuite de email, astfel încât să poată și Facebook-ul să-ți citească email-urile.

•Să facă comunicarea personală publică de-a lungul timpului.

De aceea au schimbat încet încet setările de confidențialitate implicite astfel încât să fie publice, le-au făcut mai greu de accesat, iar acum pretind că opțiunea „ajutor” va rezolva ceva.

În realitate, există o mulțime de încălcări ale confidențialității care nu pot fi dezactivate, cum ar fi permiterea agenților publicitari să trimită acordul tău prietenilor tăi, urmărirea paginilor pe care le citești pe internet sau colecționarea informațiilor despre tine. Nu le poți opri!

Facebook nu te lasă să distribui ce vrei tu

Chiar dacă nu ai nimic de ascuns, ar trebui să te îngrijorezi că, dimpotrivă, Facebook va ascunde ceea ce tu vrei să împărtășești. Te filtrează.

De obicei, după întrebarea „Nu mi-ai văzut postarea de săptămâna trecută?” urmează răspunsul „Chiar aveam de gând să te întreb de ce te lași”.

Dacă ai avut vreodată o astfel de conversație, ai observat că există o discrepanță între așteptările pe care le ai după ce comunici ceva pe Facebook și ceea ce se întâmplă de fapt. Practic, Facebook îți filtrează postările în funcție de cât îi vor determina ele pe ceilalți să îl folosească mai mult.

S-ar părea că Facebook-ul este singura cale de a păstra legătura. Prin intermediul fotografiilor și al comentariilor. Ai senzația că toată lumea e acolo și afli cam tot ce se întâmplă cu viețile lor.

În realitate, multe dintre postările tale nu sunt văzute de nimeni! Și tu ratezi din postările lor. Doar pentru că tu primești tot ce trebuie de la prietenii tăi, nu înseamnă că orice pleacă de la tine ajunge la ei.

Nici mesajele private nu sunt extraordinare. Câte mesaje trimiți și nu primești răspuns? Câte mesaje poți uita? Și câte poți rata? Așa vrei să-ți tratezi prietenii?

Nu este o metodă de încredere pentru a ține legătura.

În ultima lună, am încetat pur și simplu să mai folosesc Facebook-ul. S-a întâmplat ceva uimitor. Oamenii mi-au dat telefoane, și chiar am recuperat astfel. Am vorbit mai mult cu familia mea. Fratele meu mi-a trimis email-uri. Prietenii au apărut la ușa mea să mă salute.

Să-i spunem… viață socială.

Cenzură politică

Facebook blochează postările a căror conținut politic îi displace. A blocat postări legate de Fergusson și alte proteste politice. Când Zuckerberg a luat-o, chipurile, puțin razna, și a interzis cuvântul „intimitate” la întâlnirile Facebook-ului, a fost blocat și nu a mai putut fi postat pe Facebook. Primeai doar un mesaj de eroare: „conținut inadecvat”. Mda… inadecvat pentru cine?

Totuși nu ar trebui să fim surprinși. Facebook nu este o platformă neutră – trebuie să fim conștienți de planurile oamenilor din spate. Zuckerberg și-a făcut intențiile publice. La fel a făcut și primul membru al administrației Facebook, conservatorul Peter Thiel. În tinerețe a scris o carte în care a provocat multi-culturalismul la Stanford, iar acum promovează o teorie (Memetic Desire) care, printre alte lucruri pozitive, poate utiliza grupurile sociale ale oamenilor pentru a le manipula dorințele și intențiile. (Sunt fanul lui Thiel când vine vorba de lansări – dar să nu uităm că nu știe toată lumea acest lucru.)

Facebook le permite și organizațiilor politice să blocheze comunicarea. Este nevoie doar de câțiva oameni care să declare același articol ca fiind „agresiv” și dispare din noutăți. Se abuzează des de această metodă. Pot bloca orice articol de pe Facebook dacă îmi conving câțiva prieteni să-l declare agresiv. Cenzură ieftină și ușoară.

Update 2017: Am văzut cum a afectat acest lucru alegerile din SUA. La noutăți apăreau viziuni politice opuse filtrate, iar știrile false se răspândesc repede deoarece astfel de titluri ne întăresc convingerile și suntem mereu bucuroși să le distribuim.

Vreau doar să spun că nu este bine să te lași în baza Facebook-ului pentru a comunica cu oamenii importanți pentru tine. Obiceiul tău de a apela la Facebook îi influențează și pe alții să facă același lucru.

E un cerc vicios.

Îți strică relațiile cu mulți oameni, pentru că îți dă impresia că țineți legătura, când de fapt nu o faceți. În cel mai bun caz, ții legătura cu o versiune filtrată a prietenilor tăi. Relațiile interumane dispar și sunt înlocuite cu unele bazate pe postări prietenoase pe Facebook.

Facebook nu vrea numai să-ți citească conversațiile, ci și să le controleze.

Trădarea prietenilor

Chiar dacă pe tine nu te deranjează să folosești Facebook-ul, totuși îți forțezi prietenii și familia să facă același lucru. Chiar și pe aceia care nu au Facebook sau îl folosesc sub un nume fals.

Dacă ai folosit vreodată sincronizarea contactelor pe Facebook, sau ai folosit Facebook pe telefon, atunci a intrat în posesia listei tale complete de contacte. Nume adevărate, numere de telefon, adrese, email-uri, orice. Apoi se folosesc de asta pentru a crea „profiluri fantomă” ale cunoscuților tăi care nu sunt pe Facebook. Non-utilizatorii au ocazia să vadă acest lucru atunci când primesc email-uri de la Facebook, ce conțin datele lor personale.

Utilizatorii Facebook pot vedea acest lucru atunci când încarcă o fotografie a unui non-utilizator, care este imediat etichetat. Prietenul meu nu este pe Facebook, dar din moment ce eu și cu alți prieteni folosim aplicația Facebook pe telefon, Facebook i-a obținut numele și informațiile de contact, plus că știe cine îi sunt prietenii, deoarece l-a găsit în contactele și apelurile acestora. Doar câteva fotografii cu fața lui și gata – îl pot identifica în poze – la care se mai adaugă și locația din fotografii pentru profilul fantomă. Multe alte tehnici Facebook funcționează pentru profilul fantomă. În plus, se pot face multe presupuneri, pe baza similarităților statistice în funcție de prietenii săi.

Deci practic, i-am trădat pe prietenii noștri care doreau să rămână confidențiali. Facebook ne-a păcălit. Dar mai sunt și alte trucuri.

„Confidențialitatea” nu este aplicată așa cum spune Facebook

Precum profilul fantomă, Facebook poate și să „deducă un like” în funcție de restul informațiilor despre tine, cum ar fi ceea ce citești pe internet sau cum folosești aplicațiile atunci când te loghezi cu Facebook sau ce apare pe factura cardului tău de credit. I-am putea spune „like fantomă”. Asta le permite să te expună și mai multor agenți comerciali.

Se știe deja că Facebook colecționează aceste informații. Tehnica „like-ului fantomă” este pur și simplu utilizarea standard a tehnicilor statistice pe piața bazelor de date. Dacă citești mult pe un anumit subiect, probabil că îți și place. Cam asta e ideea. Aceste tehnici au fost folosite încă din anii 80, și uneori pot fi aleși chiar studenți de la statistică pentru a se ocupa de asta. Dar bineînțeles că Facebook angajează cei mai buni oameni în domeniu și caută să deschidă drumuri pentru inteligența artificială artistică. În Europa, Facebook este obligat de lege să afișeze informațiile pe care le are despre tine – dar refuză. Deci iată o altă clasă de acțiune împotriva lor.

Permisiunea

Prin labirintul redefinirilor unor cuvinte precum „informație”, „conținut” și „date”, îi permiți Facebook-ului să colecționeze tot felul de informații despre tine și să o prezinte agenților publicitari. Numai cu permisiunea ta, spun ei, dar definiția „permisiunii” include utilizarea aplicațiilor și nu numai.

Și ție ți se păreau enervante cererile de la Farmville. De fiecare dată când găseai una, acel prieten de fapt îți dezvăluia informațiile „terților”. Înțelegi cum funcționează? Îi spui Facebook-ului că e pentru „prieteni”, dar prietenul tău poate da mai departe, majorității aplicațiilor.

Deci practic, tot ce este restricționat la „prieteni” nu prea contează de fapt. Prin simplul fapt că stai pe Facebook, o mulțime de informații sunt colecționate, combinate, distribuite și folosite.

Ei spun că sunt „anonime”, dar în realitate sunt foarte ușor de scos din anonimat. Multe date anonime, precum ce și când ai postat, fotografiile, locația, sunt suficiente pentru un număr mare de societăți care fac conexiuni în ceea ce te privește și dau mai departe. (De aceea nici nu contează dacă folosești un nume fals pe Facebook, căci datele tale sunt ca o amprentă și-ți vor descoperi numele adevărat.)

În plus, și aplicațiile Facebook au acces la datele tale – și nume și tot. Și chiar dacă nu folosești niciodată aplicațiile, prietenii tăi o fac. Când ei le folosesc, atunci împărtășesc și informațiile despre tine. Este o întreagă industrie la mijloc.

Unele lucruri pot fi oprite, dar să nu uităm că sunt temporare, și așa cum a mai procedat Facebook înainte, vor fi pornite din nou fără să-ți dai tu seama. La apariția Facebook-ului, părea un loc sigur pentru tine și prietenii tăi. Asta a fost promisiunea lor. De-a lungul timpului, au schimbat setările de confidențialitate și le-au făcut publice în așa fel încât, pentru a-ți păstra Facebook-ul numai pentru prieteni, trebuie să găsești manual peste 100 de setări pe mai multe pagini ascunse. Iar la un moment dat s-a renunțat și la aceste setări și informația a devenit publică oricum.

De ce continui să te bați singur?

Aprobarea ta este vândută fără consimțământul tău

Poate că ați văzut anunțurile publicitare de pe Facebook care susțin că au acordul prietenilor voștri. De fapt Facebook le oferă agenților dreptul de a te folosi ca și girant, și nu poți controla acest lucru. Nu se limitează nici la un buton de „like”. Au fost cazuri de vegetarieni care aprobau McDonalds, o femeie căsătorită și fericită aproba site-uri de întâlniri, și chiar un băiețel îi recomanda un club pentru adulți mamei sale!

Acele cazuri au fost atât de penibile încât s-a aflat despre ele. I-au sunat oamenii. Dar în cele mai multe cazuri, nu sunt descoperite, deoarece oamenii le cred adevărate. Asta este și mai înfricoșător, deoarece Facebook este utilizat mai ales pentru anunțuri publicitare și pentru avizarea produselor. Oamenii știu că am mai strâns bani pentru copii care suferă de cancer, deci poate nu ar fi surprinși dacă văd un anunț conform căruia sprijin o acțiune creștină pentru copiii din Africa. Dar categoric susțin numai programele care nu au conținut religios, deoarece se știe că acestea oferă sprijin celor care se convertesc. Și astfel, mulți oameni ar putea face presupuneri referitoare la convingerile mele religioase din cauza acestor false anunțuri. Sunt lucruri pe care nu le pot trece cu vederea!

Abuzezi de încrederea prietenilor tăi

Nu putem să știm dacă a fost sau nu folosit acordul nostru pentru vânzare de porcării. Nu aș vrea să îmi imaginez că mama ar da bani pe ceva ce crede că mă interesează, sau că vreun client fondator ar vedea fața mea lângă niște produse inutile.

Dacă folosești Facebook-ul, astfel de lucruri se întâmplă tot timpul. Agenții publicitari pot cumpăra acordul tău pe Facebook, precum și informațiile de la brokerii de date. Nu vei afla niciodată, și nici nu îi poți opri.

Cea mai nouă schimbare de confidențialitate

În cele din urmă, vreau să explic de ce ultima schimbare de confidențialitate înrăutățește și mai mult Facebook-ul, care îți scapă de sub control.

Facebook vrea să urmărească ceea ce cumperi, precum și informațiile tale financiare (cont bancar și card de credit). Deja ai fost de acord cu noile condiții. Și deja a început distribuirea datelor cu Mastercard. Vor folosi faptul că ai rămas pe Facebook ca și „permisiune” ca să facă afaceri cu băncile și instituțiile financiare pentru a obține informații despre tine. Datele vor fi „anonime”, dar vor exista lacune, asemănătoare celor care ți-au păcălit prietenii să-ți dezvăluie datele tale aplicațiilor.

Facebook insistă și să îți urmărească locația prin GPS-ul telefonului, oricând și pretutindeni. Vor ști exact cu cine îți petreci timpul. Îți vor ști obiceiurile, vor ști când îți iei concediu medical de la muncă, dar de fapt te duci la bowling. Vor ști dacă te alături unei secte, sau mergi la un psihiatru, sau la un medium, sau la o amantă. Vor ști de câte ori ai fost la doctor sau la spital, și vor putea împărtăși acest lucru cu agenții de asigurări și cu patronii. Vor ști când ești în căutarea unui loc de muncă, și-ți vor vinde acordul față de site-uri pentru locuri de muncă prietenilor și colegilor și vei fi descoperit.

Vor ști tot ce poate fi descoperit în legătură cu locația ta, și se vor folosi de acest lucru în orice mod, numai să facă un ban.

Și totul va fi realizat retrospectiv. Dacă mai ești pe Facebook după 30 ianuarie, nimic nu-i va împiedica să îți folosească locațiile și datele financiare. Îți vor aduna locațiile din check-in-urile date de prietenii tăi și din datele GPS ale fotografiilor. Vechile înregistrări financiare (acel medicament pe care l-ai cumpărat cu jena în urmă cu cinci ani cu cardul de credit) vor fi adăugate profilului tău și Facebook le va folosi așa cum dorește. Vor fi vândute din nou și din nou, și cel mai probabil vor fi folosite împotriva ta. Vor fi disponibile pentru stat și pentru societățile terțe care nu fac nimic altceva decât să vândă date personale, iar confidențialitatea ta va dispărea în mod ireversibil.

Acum este ireversibil

Locația și datele financiare nu sunt numai sensibile, dar terții au permisiunea să le și scoată din anonimat. Terții pot colecționa toate informațiile disponibile, inclusiv cele pe care nu le-ai dezvăluit vreodată. Nici Facebook nu ar putea să le mențină confidențiale (nu că i-ar păsa cuiva).

Este o situație fără precedent, și așa cum nu credeai că îți vor vinde acordurile atunci când te-ai înscris pe Facebook în 2009, este greu de spus ce vor face Facebook-ul și vânzătorii de date cu această nouă putere.

Este numai o consecință a modelului lor de a face afaceri. Facebook-ul te vinde pentru că așa se fac bani. Și presiunea vine din partea investitorilor ca să facă și mai mulți bani.

Ce poți face în privința asta? Ai două opțiuni: acceptă tot sau renunță la „trenul Facebook”.

Sincer să fiu, călătoria devine zgomotoasă, enervantă, și nu miroase prea bine, așa e? Iar biletul este mult prea scump întâi de toate. De fapt, nici nu sunt sigur că merge în direcția corectă…

Cum ieșim din această încurcătură

Potrivit reglementării FTC de acum câțiva ani, după ce statul american a dat Facebook-ul în judecată pentru practica de confidențialitate, Facebook trebuie acum să interzică oricui să acceseze materialul utilizatorului mai mult de 30 de zile după ce acesta și-a șters contul.

Există mai multe interpretări pentru asta. Unii spun că trebuie să îți ștergi fiecare postare separat, alții spun să-ți ștergi contul, alții spun că datele tale vor rămâne oricum, și că tot ce poți să faci este să nu le mai dai și alte date. Apoi, mai sunt și broker-ii de date cu care lucrează Facebook, și care dețin acum datele noastre.

Deci pentru a opri asta, este necesar să îți ștergi Facebook-ul (nu să-l dezactivezi), și mai sunt încă câțiva pași de urmat pentru a încerca să repari dezastrul:

Pregătirea (opțională)

  • Folosește unealta Facebook „download my archive” (descarcă arhiva)
  • Salvează-ți fotografiile. Folosesc aplicația pentru Adroid de când Facebook-ul nu îmi arată toate fotografiile sau nu mi el arată la rezoluție maximă. (am mai descărcat și lista mea de prieteni prin File – Save, deși până acum nu am avut nevoie de acel fișier, căci se pare că nu am nevoie de un calculator care să-mi spună cine îmi sunt prietenii)
  • Dacă vrei să îți iei toate măsurile, șterge-ți fiecare postare în parte. Este necesar din cauza interpretărilor asupra lucrurilor pe care Facebook are dreptul să le păstreze.
  • Mai rămân toate aplicațiile pe care le-ai folosit. Unul dintre avantajele Facebook-ului este atunci când pretinde că nu poate controla aplicațiile odată ce intră în posesia datelor tale. Așa că am salvat pagina cu setări care îmi arată ce aplicații am folosit, și i-am restricționat accesul fiecăreia manual. Orice aplicație are propria politică de confidențialitate, iar multe dintre ele sunt o cauză pierdută, pretinzând că au drepturi depline asupra datelor mele. Așa că le închid pe toate și trec peste.

Ștergerea contului

„Delete your Facebook account” (Șterge contul). Nu-i lăsa să te păcălească să îl dezactivezi numai.

Prevederi suplimentare

Facebook încă va încerca să te urmărească cu un „profil fantomă”, dar acesta poate fi blocat.

Pentru a opri Facebook-ul (și nu numai) din a mai urmări ce citesc pe internet, căci pot face asta chiar dacă nu ai cont de Facebook, folosesc Firefox având activată protecția împotriva urmăririi (Tracking Protection).

Dacă nu folosești Firefox, EFF are un plugin numit Privacy Badger (și că tot veni vorba, EFF a făcut un plugin care alege în mod automat cea mai sigură conexiune web, astfel fiind mai greu de urmărit de către societățile de pe internet).

Cât despre datele împrăștiate brokerilor, poți cere ca acestea să fie eliminate.

Cu ce poate fi înlocuit Facebook-ul?

Update 2017: La început, m-am gândit să încerc alternativele Facebook-ului. Am simțit nevoia să îl înlocuiesc cu ceva similar, precum Diaspora, dar email-ul și telefonul s-au dovedit a fi mai bune. După o lună fără Facebook, nu am mai avut nevoie de un înlocuitor. Telefonul mi-a fost suficient. Gândește-te, toată lumea are unul, și să nu uităm cât este de ușor și de convenabil să îl folosim. Văd mai puține fotografii, dar chiar stau să vorbesc cu oamenii. Recent ne-am adunat cu toții la o teleconferință. Recomand Signal pentru asta. Poți cripta apelurile, poți conversa și încărca fotografii, iar serverele stochează foarte puțin. Este chiar mai bun decât Facebook pentru că e mai rapid și mai personal.

Dacă mai aveți alte idei sau sfaturi, nu ezitați să mă contactați. Asta înseamnă pentru mine un pas mare în a proteja libertatea mea, a familiei și a prietenilor mei, a relațiilor personale care ar putea avea de suferit.

Să nu uităm că aici nu e vorba numai de partea tehnică. Este vorba despre permisiunea de a colecționa și de a folosi date personale, indiferent dacă folosim sau nu internetul. Iar aceste date sunt folosite pentru a crea modelele prietenilor și familiei, chiar și ale acelora care au renunțat deja.

Internetul este gratuit și deschis, dar asta nu înseamnă că trebuie să acceptăm să fim spionați

În cele din urmă, lumea este plină de oameni care spun că „n-o să se întâmple niciodată”, și când se întâmplă, replica devine „nu putem face nimic”. Ba da. Internetul a fost decentralizat 50 de ani și este plin de opțiuni care ne permit să ne păstrăm intimitatea. Avem ceva de spus în lumea în care vrem să trăim, dacă luăm atitudine. În plus, îi putem ajuta și pe ceilalți să înțeleagă și să se informeze înainte de a-și lua propriile decizii.

Această postare a fost citită de 1.000.000 de oameni. Este un semn bun, că ne putem informa și educa.

Împărtășiți acest lucru cu cei dragi vouă. Dar sincer să fiu, deși această postare este destul de populară, e clar că mulți pot presupune ce conține. A distribui un link nu este mai util decât a vorbi cu cineva.

Dacă ai ajuns până aici și vrei să mai împărtășești și altora, îți sugerez să faci ce am făcut și eu – pune mâna pe telefon.

O intrebare pentru voi

Această postare a fost scrisă pe baza politicii de confidențialitate din ianuarie 2015, cu aproape doi ani în urmă. A fost mereu o postare populară, dar în ianuarie 2017, popularitatea a crescut. Mă întreb de ce. Puteți împărtăși din gândurile voastre pe Twitter sau email.

de ANDREI NICOLAE si MĂDĂLINA VÂRLAN, activenews.ro

85% dintre copiii din România utilizează internetul zilnic

Aproximativ 85% dintre copiii din România cu vârste cuprinse între 5 și 16 ani utilizează internetul zilnic, aceștia petrecând, în medie, peste cinci ore pe zi pe rețelele sociale, arată un studiu realizat de iSense Solutions în exclusivitate pentru Lowe Group România, citat de stiripentruviata.ro.

utilizează internetulStudiul este al treilea din seria Bold by Lowe Group și analizează comportamentul copiilor din trei categorii de vârstă – 5-7, 8-12 și 13-16 ani – în mediul digital. Datele arată că vârsta medie la care copiii primesc device-uri este de 8,5 ani pentru tabletă, 9 ani pentru computer, 10 ani pentru smartphone și 11 ani pentru alte dispozitive smart. Însă, chiar și înainte să aibă un device personal, cei mici au acces la dispozitivele părinților.

Device-ul pe care copiii îl folosesc cel mai des este, deloc surprinzător, smartphone-ul, pe care aceștia petrec, în medie, 160 de minute pe zi, chiar 208 minute în cazul adolescenților de 13-16 ani. În același timp, se remarcă o preferința pentru tabletă în categoria de vârstă 5-7 ani.

Cei mici intră pe internet în special de acasă și obișnuiesc să urmărească videoclipuri muzicale, clipuri amuzante și de desene animate sau să stea pe rețelele sociale. Aceștia au, în medie, 14 aplicații instalate pe smartphone, cele mai folosite fiind cele de navigare pe internet, rețele sociale, jocuri și chat/messenger.

Copiii mai mici preferă să se joace pe smartphone, în timp ce adolescenții socializează. Astfel, copiii au conturi pe mai multe rețele sociale, cele mai populare fiind Facebook (utilizată de 43% dintre aceștia și pe care petrec, în medie, 121 de minute pe zi), Whatsapp (11% / 72 minute), Instagram (2% / 67 minute) și Snapchat (1% / 62 minute).

Peste jumătate dintre copii și-au făcut cont pe Facebook asistați de un părinte, ceea ce arată o preocupare a părinților față de activitatea socială din mediul digital a copiilor lor.

Pe Facebook, copiii dau, cel mai des, like la postările prietenilor și vorbesc pe chat, însă se remarcă o înclinație a adolescenților (peste 57%) să dea like la paginile brandurilor și ale vedetelor. În ceea ce privește publicitatea în mediul digital, adolescenții de 14-16 ani văd reclamele în special la începutul clipurilor video de pe YouTube, pe Facebook, pe site-uri și în interiorul unor aplicații sau jocuri. Dau click să afle mai multe în special pe Facebook (28%) și pe bloguri și doresc să cumpere produsul după ce au văzut reclamă în interiorul unor jocuri sau pe Facebook.

Studiul a fost realizat de compania iSense Solutions în exclusivitate pentru Grupul Lowe și cuprinde atât metode calitative, cât și cantitative. Astfel, au fost realizate 4 focus grupuri cu copii cu vârstă între 8-12 ani, respectiv 13-16 de ani, iar studiul cantitativ a fost realizat pe adolescenți cu vârstă între 14-16 ani și părinți cu copii cu vârstă între 5-16 ani. Datele au fost culese online prin intermediul Panelului ResearchRomania.ro și sunt reprezentative pentru mediul urban. Rezultatele au un grad de eroare de +/-6%.

Așa muncesc unii japonezi

Muncitorii japonezi dovedesc prin tradiţie o îndemânare extraordinară în toate activităţile pe care le desfăşoară în aşa fel încât productivitatea muncii să atingă cote maxime. Adeseori nu cu ajutorul tehnologiilor inovatoare sunt executate anumite etape de lucru, ci pur şi simplu printr-o activitate manuală bine organizată.

muncescOrice meserie are farmecul, ei iar dacă rezultatele sunt pe măsura aşteptărilor acest lucru este cu atât mai remarcabil. Aceste imagini ne înfăţişează câţiva dintre muncitorii japonezi în cazul cărora munca fizică sau abilităţile incredibile sunt definitorii pentru de a duce la bun sfârşit o sarcină de lucru. Adeseori aceştia folosesc unelte ancestrale precum tâmplarii din imagini care reuşesc să taie lemnul cu o precizie milimetrică.

Eficientizarea muncii ţine şi de coordonarea perfectă în ceea ce priveşte transportul unor pachete dintr-un loc în altul sau aranjarea lor în spaţii care nu permit folosirea unor utilaje mecanizate. Nici bascularea unui camion cu lemne nu pare să-i pună probleme acestui conducător auto destul de experimentat. Imaginile vorbesc de la sine!

Chiar şi munca în echipa are adeseori succesul garantat. Să ştergi geamurile ca şi cum fiecare dintre lucrători s-ar privi într-o oglindă, să „pasezi” la punct fix mortarul dintr-o lopată în alta până la un etaj superior, sau să baţi cu ciocanul în tandem cu o precizie uimitoare sunt cu adevărat exemple de măiestrie incredibilă.

Rușii fac avionul hipersonic care poate lansa bombe nucleare din Cosmos

Noua generaţie de supersonice ruseşti va putea lansa bombe nucleare. Aeronava ar putea călătorii oriunde în lume, în maximum două ore, şi poate lansa o bombă nucleară înainte de a se întoarce la bază.

avion_supersonic_rusesc ce poate lansa bombe nucleare, avionul hipersonic

Se preconizează că motorul va fi prezentat în cadrul congresului Army-2016 International Military Technology Forum, care va avea loc între 6 şi 11 septembrie, în Moscova și că aeronava ar putea zbura începând din 2020.

Oficialitățile militare ruse au afirmat că motorul pentru aeronavă a fost deja testat. ,,Un motor pentru o aeronavă promiţătoare a fost creat la sediul Forţelor de Rachete Strategice Ruse. Operaţionalitatea acestei aeronave a fost dovedită. Ideea este ca bombardierul să se lanseze de pe un aerodrom normal. La comandă, acesta va ascensiona până în spaţiu, de unde va lovi ţinta cu o bombă nucleară”, a declarat generalul Sergey Karakaev, comandantul Forţelor de Rachete Strategice Ruse.

Un motor asemănător cu cel al unui avion şi unul similar cu cel al unei rachete vor fi combinate în cadrul motorului principal al aeronavei. În modul avion, vehiculul va fi alimentat cu kerosen, iar pentru zborurile din spaţiu va utiliza metan şi oxigen, potrivit Descoperă.

sursa: SOKANT.RO

Săptămâna aceasta se lansează cel mai ieftin smartphone din lume

Freedon 251 este cel mai ieftin smatphone din lume produs vreodată, și va ajunge în magazine la finalul acestei luni. Cei de la First Post scriu ca CEO-ul companiei a anuntat ca livrarile vor incepe de pe 30 iunie iar cei care au facut precomanda vor putea plati la primire. Pretul telefonului din India este de 250 Rs (aprox 15 lei). Costă mai puţin decât un pachet de ţigări.

Freedom 251 are un display de 4 inch, procesor quad-core la 1.3GHz, 1GB de RAM si o baterie de 1.450 mAh. Vine cu o camera principala de 3.2MP si una frontala de 0.3MP. Telefonul are 8GB spatiu de stocare si slot pentru microSD pana la 32GB.

se lansează cel mai ieftin smartphone din lume

Piaţa indiană a telefoanelor inteligente este cea mai promiţătoare şi cea mai importantă ţintă pentru producătorii de dispozitive şi pentru operatorii de telefonie mobilă şi servicii.

În prezent cel mai ieftin smartphone de pe piaţa indiană este un Alcatel Fire C, la 25 de dolari.

În 2015 India a devenit a doua cea mai importantă piaţa pentru telefoane inteligente, după China, trecând înaintea SUA. India are în jur de 220 de milioane de useri de smarphone la o populaţie totală de 1,25 miliarde persoane. Pe piaţă există peste 150 de măci de telefoane.

Sursa: http://www.businessmagazin.ro